today's wisdom

"we are being fooled all the time, by people who have an interest in fooling us and the means and resources to do so"

woensdag 15 april 2009

"My profession is in a meltdown"

Maureen Dowd van The New York Times vreest voor haar beroep. Journalistiek wordt bedreigd doordat zoveel mensen (zoals ik) gratis gebruik maken van de content die zij leveren.
De discussie doet onmiddellijk denken aan het pathetische verweer van de muziekindustrie tegen gratis downloaden. Ook daarbij was de vraag: hoe kunnen we verdienen aan iets dat de mensen alleen maar gratis willen hebben?
Dowd spreekt met Eric Schmidt van google. Schmidt wil niet betalen voor content, 'for obiously good capitalist reasons'. Hij vindt dat kranten maar iets nieuws moeten bedenken, dat deed google tenslotte ook. Zijn advies is om de reclame die krantenartikelen begeleidt meer persoonlijk en gerichter te maken.

Met privacy had google sowieso al afgerekend. Of dat zo goed is, weet Schmidt ook niet. Ik evenmin. Overigens vind ik de reclame die bijvoorbeeld googlemail me toestuurt irriterend en beangstigend. Maar soms gebruik ik ook wel eens een raar woordje in een email, alleen maar om te kijken wat voor malle link ik nu weer met de mail meekrijg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten