today's wisdom

"we are being fooled all the time, by people who have an interest in fooling us and the means and resources to do so"

dinsdag 14 april 2009

Het wiel uitvinden

Geloof het of niet, ik droomde vannacht dat ik Neil Young tegenkwam. Dat gebeurt me wel eens vaker (overkwam me ook al eens met Lennon en MacCartney), maar het had ook nog enige zin. Neil Young werkt al enige tijd aan 'repowering the American dream' met zijn lincvolt-project. Met lincvolt wil hij een grote Amerikaanse auto ongeveer een op vijfentwintig laten rijden. Ik vind dat een weinig ambitieus doel, hoewel het een rendementsverbetering van een keer of tien, dus een procentje of duizend zou inhouden.
Ik had Neil iets te zeggen, namelijk dat een Nederlands bedrijf de oplossing voor de electrische auto heeft gevonden. Gordon Murray zei in een interview met het Duitse autobild nog: 'Elektroautos sind Mist', maar hij weet ook nog niets van etraction.
Het idee van etraction is, zoals wel meer goede ideeën, simpel. Vervang de hele aandrijfunit, inclusief aandrijfassen, versnellingsbak en andere rendement vretende componenenten door een elektromotor in ieder wiel. Behalve maximale efficiency kun je ook nog energie terug winnen uit remmen.
eTraction bouwt momenteel aan vijf stadsbussen voor de gemeente Apeldoorn. In die bussen wordt een rendementsverbetering van veertig tot zestig procent gehaald. Dat is een stuk minder dan Neil Young haalt, maar volgens de makers is de rendementsverbetering in kleine auto's een stuk groter.
Kleine auto's geef ik trouwens meer toekomst dan slagschepen zoals Neil's Lincoln.
Waar ik van droomde is dat ik Neil Young bekend maakte met het principe van eTraction. Hij vond het een goed idee, maar voordat de contracten getekend werden was de nieuwe dag al aangebroken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten