today's wisdom

"we are being fooled all the time, by people who have an interest in fooling us and the means and resources to do so"

zondag 14 juni 2009

Ouwe Neil

Voor de zondag, Neil Young in Ahoy, 7 juni 2009. 'Cortez the Killer' bestaat uit drie akkoorden: e-mineur7, d-add9 en a-mineur7. Het origineel staat op de LP 'Zuma', ook bekend van de mooie cover:



Frank Sampedro speelde toen de ondersteunende gitaarpartij: "I had some angel dust. Conned Billy (Talbot, de bassist) into smoking it with me. We recorded 'Cortez', I'm sitting there nodding out. That was the take. I had the song all turned around - I thought the second chord was the first chord. It's only three chords."
In een uitlating die bevestigt wat ik al dacht, namelijk dat 'Zuma' een soort opruiming van oude rommel is; jeugdmateriaal en losse ideeën, zegt Neil Young ergens dat hij 'Cortez' schreef toen hij op de middelbare school zat en teveel hamburgers gegeten had. "ik at zes hamburgers of zo. Voelde me verschrikkelijk, echt slecht. Er was nog geen MacDonalds. Ik was geschiedenis aan het leren en ik werd 's morgens wakker en had dit liedje geschreven." (Jimmy McDonough, Shakey, p. 491)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten