today's wisdom

"we are being fooled all the time, by people who have an interest in fooling us and the means and resources to do so"

zaterdag 9 mei 2009

Knut Hamsun op youtube

De in 1859 geboren Noor Knut Hamsun verzon in z'n eentje de hele moderne literatuur. Zijn 'Honger" kwam uit in 1890 en veroorzaakte een storm. In 1920 kreeg Hamsun de Nobelprijs. In de jaren dertig van de 20e eeuw koos Hamsun partij voor de Duitsers en hij hield dat vol tijdens de Tweede Wereldoorlog. Na de oorlog werd hij vrijgesproken van oorlogsmisdaden, omdat hij zou lijden aan 'blijvend verzwakte geestvermogens'. Maar zijn reputatie was door zijn eigen schuld geruïneerd en hij herkreeg tijdens zijn leven nooit de status die hij voor de oorlog had.

Hamsun wordt zelden genoemd, maar veel schrijvers verwijzen stilletjes naar hem. Charles Bukowski staat op een balkon met een vrouw in 'Women' en vertelt haar dat 'Knut Hamsun had been the world's greatest writer'. Hemingway schrijft dat Nick Adams wilde schrijven zoals Knut Hamsun. Henry Miller las 'Mysteriën' vijf keer.

Ik heb een filmpje van Hamsun op youtube gevonden. Knut is hier 85 jaar oud en ziet er uit als 45. Let op zijn vlekkeloze motoriek. Hij deed nooit aan sport.



ps: Ik versta er natuurlijk geen moer van, van dat Noors. Mijn vader kon dat wel, als echte Fries. In mijn opvoeding verzuimde hij het om mij dat bij te brengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten